پارچه شناسی

راهنمای خرید بهترین پارچه کشمیر

پارچه کشمیر از محبوب‌ترین انواع پارچه‌هاست. این پارچه را بسیاری از انسان‌ها، چه جوان باشند و چه پیر، چه زن باشند و چه مرد، چه ثروتمند باشند و چه از طبقات مختلف، دوست دارند. 

اما پرسش‌های بسیاری پیرامون این نوع پارچه در ذهن استفاده‌کنندگان و علاقه‌مندان به پارچه‌ی کشمیر وجود دارند، از جمله این که این پارچه از چه به دست می‌آید؟ چرا قیمت آن نسبت به خیلی از پارچه‌های دیگر بیشتر است؟ بهترین راه برای شستن پارچه آن چیست؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر.

در ادامه‌ی این نوشتار در مورد پارچه کشمیر و پرسش‌هایی که پیرامون این نوع پارچه وجود دارند صحبت خواهد شد. احتمالاً بتوانید پاسخ پرسش‌های‌تان را در ادامه‌ی این نوشتار بیابید.

پارچه کشمیر چیست؟
پارچه کشمیر شامل الیاف طبیعی و لوکسی است که از پشم بزهای کشمیر یا سایر بزها گرفته می‌شوند. در واقع اصلی‌ترین نوع بز که از پشم و موی آن پارچه کشمیر تهیه می‌شود بز کشمیر است، اما از یک سری دیگر از انواع بز نیز می‌توان پارچه‌ی کشمیر با کیفیت تهیه کرد.

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر


چرا این پارچه قیمتی بیشتر از بسیاری دیگر از انواع پارچه دارد؟
اگر دقت کرده باشید کشمیر از بسیاری از انواع پارچه [البته نه از همه‌ی پارچه‌ها] قیمتی بیشتر دارد. همچون بسیاری دیگر از چیزهای گران در جهان، علت اصلی گران‌بودن این نوع پارچه نیز کمیاب‌بودن آن است. منظور از کمیاب‌بودن این پارچه این است که الیافی که این نوع پارچه را تشکیل می‌دهند در سطح جهان خیلی زیاد نیستند. در واقع این ماجرا هم به سبب آن که است که تعداد بزهای کشمیر یا در کل بزهایی که می‌توان الیاف پارچه‌ی مورد بحث را از آن‌ها گرفت، زیاد نیست.

چرا کشمیر گرم است؟
کشمیر نسبت به سایر پارچه‌ها ضخامت بیشتری دارد، اما این ضخامت خیلی زیاد نیست که بتوان صرفاً از روی ضخامت این پارچه حکم به گرم‌بودن آن داد؛ پس چرا این نوع پارچه گزینه‌‌ای عالی برای دوخت و بافت لباس‌های زمستانی است؟

پاسخ این است که این پارچه از بهترین عایق‌های طبیعی است. وقتی لباسی از جنس این پارچه را به تن دارید، نه گرمای تن شما از این پارچه چندان عبور می‌کند و به بیرون می‌رود و نه سرمای بیرون از این پارچه عبور می‌کند و به بدن شما می‌رسد. این موضوع هم به بزهای کشمیر بازمی‌گردد. بزهای کشمیر در ماه‌های سرد سال در بیرون از محیط‌های سرپوشیده هستند ولی احساس سرما نمی‌کنند. جنس پشم آن‌هاست که به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که سرماهای شدید را هم تحمل کنند. اگر پشم این بزها نبود آن‌ها خیلی وقت پیش از سرما تلف می‌شدند و نسل‌شان منقرض می‌شد.

رنگ طبیعی پشم کشمیر چیست؟
پشم طبیعی کشمیر یا سفیدرنگ است، یا خاکستری یا گاهی قهوه‌ای. برخی تولیدکنندگان پارچه کشمیر ازآن‌جا که اصرار زیادی روی طبیعی‌بودن پارچه دارند، پارچه را با همین رنگ‌ها تولید و عرضه می‌کنند.

اگر شما جزو کسانی هستید که به رنگ لباس‌تان اهمیتی بسیار می‌دهید مجبور نیستید که پارچه کشمیر را فقط در رنگ‌های سفید، خاکستری یا قهوه‌ای استفاده کنید بلکه می‌توانید از پارچه کشمیر در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف استفاده کنید. امروزه کارخانه‌جات زیادی وجود دارند که پارچه‌های کشمیر را طرح می‌دهند و رنگ می‌کنند و با طرح‌ها و رنگ‌های جذاب به بازار عرضه می‌کنند.

بهترین راه برای شستشوی کشمیر چیست؟
اما پس از پاسخ‌گفتن به یک سری از پرسش‌های رایج در مورد این نوع پارچه، نوبت به یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها رسیده است. در واقع نحوه‌ی شستشوی هر نوع پارچه از مهم‌ترین مسائل در رابطه با آن پارچه است، چراکه ارتباطی مستقیم با عمر آن پارچه دارد. خوشبختانه پارچه کشمیر شرایط شستشوی سختی ندارد. لباس یا پتویی که با این پارچه‌ی نرم و لطیف تهیه شده باشد را در ماشین لباسشویی بیندازید، برنامه‌ی ماشین لباسشویی را روی wool قرار دهید و مواظب باشید که دمای شستشو پایین باشد.

سعی کنید لباسی که با این نوع پارچه تهیه شده است را پس از شستشو نچلانید. آب اضافی لباس را می‌توانید خیلی آرام با حوله از روی لباس بردارید. نکته‌ی دیگر آن که لباس‌های کشمیر را پس از شستشو روی طناب نیندازید و آویزان نکنید. این شکل خشک‌کردن این لباس‌ها موجب می‌شود که کش بیایند و فرم اصلی خود را از دست بدهند.

این نکته را برای نگهداری لباس‌های کشمیری هم باید رعایت کنید. یعنی آن که این نوع لباس‌ها را به چوب‌لباسی در کمد آویزان نکنید بلکه آن‌ها را تا کنید. هر نوع آویزان‌کردنی موجب می‎شود که لباس‌هایی که از پارچه‌ی کشمیر تهیه شده‌اند شکل اصلی‌شان را از دست بدهند.

سخن آخر

این پارچه یکی از بهترین انواع پارچه است. نرم است و لطیف و همچنین به سبب عایق‌بودن و البته وزن سبک‌اش از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در لباس‌های زمستانی [از جمله شال، ژاکت، پلیور، کت، جوراب و دستکش] است. این پارچه از پشم بز کشمیر تهیه می‎شود و ازآن‌جا که تعداد بزهای کشمیر در جهان کم است و همچنین هر بز هم سالانه مقدار کمی پشم تولید می‌کند قیمت این پارچه نسبت به بسیاری از پارچه‌های دیگر بیشتر است.

راهنمای خرید بهترین پارچه کشمیر جهت انتخاب بهتر شما در سایت پارچه ویوات گردآوری شده است تا از مزایای این پارچه مطلع شوید.  

خرید انواع پارچه مربوط به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید